Hjul og bremse

Tegn på at dine bremser er slidte

I Danmark er vores skiftende vejrforhold og høje luftfugtighed hård kost for vores biler. Tilsammen udgør de en farlig cocktail, der øger risikoen for fugt og kondens og dermed rustdannelse på bilen – også i dine bremser. I det hele taget er bremserne på din bil særligt udsatte, da de er placeret under bilen, hvor skidt, snavs og vejsalt har fri adgang til at sætte sig fast. Derfor er det vigtigt, at du jævnligt giver dem lidt ekstra opmærksomhed og får dem renset og serviceret – enten selv eller hos et autoriseret værksted.

Hvis du er i tvivl om dine bremser trænger til en kærlig hånd, har vi her samlet en række tegn på, at dine bremser er slidte, og hvad du kan gøre for at reparerer eksisterende skader og komme fremtidige skader i forkøbet. Det er let at tage bremsepedalen for givet, når den virker, og desværre alt for let at sætte sig selv og andre i fare, når den ikke gør.

Slidte bremseklodser og for lidt bremsevæske

  • Triller bilen frem og tilbage, når du foretager en opbremsning, er det et tegn på, at dine bremseklodser er slidt skæve.
  • Kan du træde bremsepedalen helt i bund, og oplever du, at der ikke er den samme modstand i pedalen, når du eksempelvis bremser ved et lyskryds, er der for lidt bremsevæske.
  • Hvis bremsepedalen føles hård er det også et dårligt tegn. Det kan betyde at bremseforstærkeren er gået i stykker.
  • Oplever du omvendt at pedalen vibrerer ved opbremsning, er der muligvis tale om en rusten eller knækket ABS-ring.
  • Er der pludselig lyd på, når du foretager et simpelt sving, kan det være et tegn på, at dine bremseklodser eller bremseskiver er slidte, eller at kaliberen ikke sidder optimalt.
  • Et andet tegn på slidte bremseklodser og bremseskiver er hvis du hører en skurrende lyd ved bremsning. Enhver lyd fra dine bremser indikerer rust, og det er altid værd at være opmærksom på, da det ellers får lov til at sprede sig.
  • Oplever du generelt at din bil enten trækker til siden eller triller ved bremsninger, er det tegn på, at der er luft i bremsesystemet.

Er du opmærksom på ovenstående tegn, har du en bedre chance for at komme skader og uheld i forkøbet. Alle tegn er vigtige at reagere på, da de indikerer at en eller flere dele af dit bremsesystem trænger til et tjek og måske endda en udskiftning.

Udluftning af bremserne

Vi starter med luft i bremsesystemet, som er det, der forårsager de rullende eller skæve bremsninger. En sløv pedal uden modstand, kan faktisk også være tegn på luft i systemet. En udluftning af bremserne løser disse problemer, og kan derfor være en rigtig god ide. Derudover skal du være opmærksom på at udlufte bremserne, hvis du har registreret for lidt bremsevæske, på et tidspunkt har afmonteret bremseslangerne eller har skilt bremsekaliberen fra hinanden.

Ved udluftning af bremserne kontrolleres mængden af bremsevæske, da det er en forudsætning for, at udluftningen kan gennemføres. Dermed er det altså en metode, der også løser problemer opstået ved for lidt væske. Der bruges et bremseudluftningsværktøj til at teste for luftbobler i systemet. En udluftning af bremserne kan enten foretages af dit lokale autoværksted eller af dig selv, men da det er en omstændig proces, der kræver stor erfaring og ekspertise, anbefaler vi, at man som udgangspunkt sender bilen på værksted ved en sådan operation.

Hvad kan du ellers gøre?

En udluftning af bremser tester altså bremsevæskestand og luft i systemet. Som sagt er mange danske biler præget af rustproblemer på grund af det nordiske klima, og derfor er sikringen af dine bremsers tilstand ikke altid gjort ved en udluftning. Det handler dog altid om at identificere problemet først for derefter at kunne foretage det rette eftersyn af bremserne. Dine bremser skal helst renses 1 – 2 gange årligt. Det kan spare dig for mange af de nævnte problemer og løse dem, hvis de allerede er opstået. Ved en rensning fjernes der nemlig både rust og tjekkes for slidte skiver og klodser. Ved en grundig rensning slibes alt rust væk på de pågældende dele og smøres derefter med fedt for at sikre, at alle dele kan arbejde gnidningsfrit næste gang du bremser. Er de imidlertid meget slidte, skal de muligvis skiftes.

Mange værksteder renser ikke bremser ved serviceeftersyn

Alt dette vil dit lokale autoværksted tage stilling til, hvis du er opmærksom på symptomerne for slidte bremser, og sørger for at sende den til regelmæssige serviceeftersyn. Det er dog vigtigt at være opmærksom på, at mange værksteder ikke foretager en rensning af dine bremser ved et almindeligt serviceeftersyn. Ofte foretager de kun en visuel scanning. Så skal du have foretaget en rensning, er det vigtigt at gøre værkstedet opmærksom på, at du gerne vil have bremserne skilt ad og renset.